Til hovedinnhold
Arbeidsgiverskjema avskaffes

Fellesordningen har frem til nå sendt et eget skjema til arbeidsgiver via ALTINN, når arbeidstaker søker om uttak av AFP. Her har arbeidsgiver kommet med supplerende opplysninger om søkers nåværende arbeidsforhold. Fellesordningen ser at arbeidsgiver rapporterer de fleste av disse opplysningene gjennom A-meldingen, slik at dette skjemaet kan avskaffes, ved at noen få elementer isteden hentes inn fra søker via søknaden.

Endringen forventes også å redusere behandlingstiden for AFP-søknader.

Fra og med 24. september 2024 vil nytt søknadsskjema være tilgjengelig for søker via NAV.no og som pdf/papirskjema på Fellesordningens hjemmeside.  

Endringen påvirker ikke søknader innsendt før 24. september 2024.

Endringene i søknadsprosessen innebærer også at nåværende arbeidsgiver ikke lenger vil motta brev med utfallet av Fellesordningens behandling av individuelle søknader.