Meldeplikt
Fellesordningen ajourholder tilslutningsregisteret til AFP-ordningen på vegne av partene i ordningen.
Partenes og deltakernes meldeplikt til Fellesordningen er nedfelt i AFP-vedtektenes § 2-3.
Fellesordningen og arbeidslivsorganisasjonene har ulike oppgaver og ansvar. Dette gjelder spesielt innmelding, utmelding og melding om virksomhetsoverdragelse. Det er viktig at Fellesordningen får korrekt og raskt beskjed ved endringer. Feil informasjon kan i ytterste konsekvens påvirke en eventuell søknad om AFP.
Arbeidsgiverorganisasjoner skal sende Fellesordningen kopi av alle tariffavtaler/overenskomster som omfatter AFP/Sliterordningen/OU-samordningen, samt meldinger om punktene som fremkommer nedenfor. Dersom den tilsluttede virksomheten ikke er medlem av en arbeidsgiverorganisasjon, er det arbeidstakerorganisasjonen som skal sende kopi av avtaler og meldinger til Fellesordningen.
Det gjøres imidlertidig oppmerksom på at det ikke er nødvendig å sende kopi av den enkelte tariffavtalen/overenskomsten dersom den er offentliggjort, og dermed er tilgjengelig på nett.
Meldinger skal sendes om:
- Foretakets tilslutning: meldingen må inneholde informasjon om avtaleområdet som tilslutningen gjelder og det tidspunkt tariffavtalen gjelder fra.
- Ved fusjon/fisjon må det opplyses om hvorvidt tariffavtalen skal videreføres.
- Informasjon om tidspunkt den avtalte tariffperiode utløper ved uttreden etter oppsigelse av tariffavtale.
Før meldingen sendes til Fellesordningen, skal organisasjonen kontrollere at vilkårene for tilslutning, videreføring eller oppsigelse er oppfylt. Dersom meldingen bare gjelder en eller flere avgrensede enheter av et foretak skal meldingen identifisere virksomheten(e).
Ta gjerne kontakt med oss dersom dere ønsker å samarbeide om informasjonstiltak ut mot virksomheter eller har andre spørsmål.